Transakčná daň tlačí dopravcov k múru. Náklady opäť vystrelili
Výhrady majú aj k tomu, že nová daň postihuje ekonomickú aktivitu a zvyšuje už aj tak rastúce náklady firiem. Možnosti preniesť negatívny vplyv transakčnej dane do realizačných cien sú značne obmedzené.
Štandard sa zaujímal, aké s ňou majú skúsenosti cestní dopravcovia, prevádzkovatelia železničnej nákladnej a mestskej hromadnej dopravy v hlavnom meste.
Spracovanie platieb je náročnejšie
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) nám potvrdila, že transakčná daň na jednej strane zvyšuje administratívu a na strane druhej zhoršuje jej hospodárenie. Zároveň zdražuje cash management, čiže správu hotovosti, pričom spracovanie prijatých aj odoslaných platieb sa stalo náročnejším.
„Oficiálne je sadzba transakčnej dane pri bezhotovostných platbách vo výške 0,4 percenta. Minimálna výška dane je 0,01 eura. Pri zdanení bankových poplatkov, ktoré sú vo výške zhruba 0,25 eura za položku, je tak skutočná sadzba dane až štyri percentá,“ upozornila riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová.
Prevody finančných prostriedkov medzi účtami jedného podnikateľského subjektu v jednej banke sú oslobodené od transakčnej dane, ale prevody medzi jeho účtami v dvoch rôznych bankách už nie. Pritom nejde o žiadne úhrady, len o presun prostriedkov z dôvodu cash managementu.
„Úhrady záväzkov na účty určené Ministerstvom financií SR sú oslobodené od transakčnej dane, ale platby miestnych daní a poplatkov v prospech miest a obcí, súdnych poplatkov, poplatkov regulačných úradov ako napríklad Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb už nie,“ uviedla Kuncová.
Transakčná daň zvyšuje náklady spoločnosti, čo vytvára tlak na úspory v iných nákladových položkách, vrátane rastu miezd a zamestnanosti či investícií. Možnosti prenesenia negatívneho dosahu transakčnej dane do realizačných cien sú značne obmedzené silnejúcim konkurenčným bojom.

ČESMAD Slovakia je za zrušenie transakčnej dane
Transakčná daň má podľa Združenia cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vplyv na všetky dopravné firmy, najväčší na malé a stredné, ktorých je v cestnej doprave väčšina.
Jednoznačne zastáva názor, že túto daň by mali zrušiť. „Platíte za každú finančnú operáciu okrem odvodov, pričom obrat nie je ich zisk a štát vám zoberie navyše aj v princípe z toho, že vôbec existujete,“ vysvetlil hovorca združenia Roman Kment.
Cestní dopravcovia mali podľa neho v minulom roku skôr straty, zisky možno na úrovni niekoľko tisíc eur, preto je transakčná daň pre nich problém.
Vyššie riziko druhotnej platobnej neschopnosti
Tí, ktorí môžu, sa snažia zlučovať viacej platieb do jednej, čo sa oplatí pri platbách nad desaťtisíc eur. Mnohí presúvajú náklady transakčnej dane na zákazníkov.
„Robia to však aj dodávatelia dopravcov, tiež sa snažia optimalizovať, takže vplyvy transakčnej dane sú na firmu nielen priame, ale aj nepriame. Zvýšilo sa riziko druhotnej platobnej neschopnosti v celom reťazci firiem,“ dodal Kment.
Od júla tohto roka cestných dopravcov navyše čaká 40-percentné navýšenie sadzieb mýta, takže spolu s transakčnou daňou sa vytvorí ďalší tlak na vyššie ceny za prepravy.

Dodatočné zaťaženie v státisícoch eur
Dopravný podnik Bratislava pre transakčnú daň očakáva v tomto roku podľa predbežných odhadov dodatočné finančné zaťaženie vo výške približne 250- až 300-tisíc eur. Snaží sa prijať také opatrenia, aby prípadný vplyv na cestujúcich či zamestnancov čo najviac minimalizoval.
„V tejto chvíli nie je možné presne vyčísliť, aký vplyv bude mať nová transakčná daň na celkové hospodárenie. Relevantné zhodnotenie bude možné až v priebehu nasledujúcich mesiacov,“ zareagoval hovorca podniku Jozef Vozár.
Ku koncu apríla, prvého mesiaca platnosti transakčnej dane, evidovali zaťaženie touto daňou vo výške približne 8 700 eur. „Vzhľadom na spôsob jej aplikácie jednotlivými bankami, ktorá sa líši v periodicite aj termíne zúčtovania, očakávame ďalšie dôsledky v nasledujúcich mesiacoch,“ podotkol hovorca.
Niektoré banky totiž využili legislatívne prechodné obdobie, transakčná daň sa tak v plnom rozsahu prejaví až v ďalších mesiacoch.
Autodopravcovia protest predčasne prerušili
Zrušiť transakčnú daň popri zmenách v mýtnych sadzbách žiada aj Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), zastupujúca malých a regionálnych dopravcov. Pre nespokojnosť s podmienkami v cestnej doprave a rastúce náklady zorganizovala od konca uplynulého víkendu na bývalom hraničnom priechode Brodské - Lanžhot pri diaľnici D2 protestné zhromaždenie.
Predseda organizácie Stanislav Skala informoval, že akciu predčasne prerušili po zásahu polície. Na zhromaždenie podľa neho prišlo takmer 70 príslušníkov. „Neustále monitorovali protestujúcich dopravcov, vyvolávali konfliktné situácie, bezdôvodne legitimovali vodičov, vyhrážali sa im udeľovaním pokút,“ tvrdil Skala.
Policajti sa podľa neho snažili vyvolať v napätej atmosfére konflikt, aby mali dôvod protest zakázať a použiť represiu voči protestujúcim.
Autodopravcovia podľa predsedu UNAS budú po príprave o spôsoboch „legálnej reakcie na provokácie policajtov a iných potenciálnych narušiteľov“ v protestoch pokračovať.

Polícia nezaznamenala narušenia verejného poriadku
Štandard v súvislosti s protestom autodopravcov oslovil aj políciu. Zvýšený počet policajtov na mieste vopred ohláseného protestu zdôvodnila zabezpečením verejného poriadku ako aj bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, aby nevznikali život a zdravie ohrozujúce kolízne situácie.
Vedúca oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru Trnava Zlatica Antalová informovala, že na mieste boli policajti krajských riaditeľstiev v Trnave a v Bratislave.
„Do bezpečnostných opatrení neboli velení žiadni policajti špeciálnych útvarov. Samotný protest prebehol bez narušenia verejného poriadku, a teda bez potreby zásahu zo strany polície,“ uviedla Antalová. Ako dodala, protest prerušili jeho organizátori na základe vlastného rozhodnutia.
Živnostníci a malé firmy zrejme nebudú daň platiť
Od transakčnej dane by mali oslobodiť živnostníkov a firmy s ročnými príjmami do stotisíc eur. Umožniť to má novela zákona o dani z finančných transakcií, ktorú v Národnej rade SR posunuli do druhého čítania zhodne poslanci vládnej koalície aj opozície. Na obmedzení transakčnej dane sa predtým dohodli lídri koaličných strán.
Návrh predložili členovia poslaneckého klubu Slovenskej národnej strany s tým, že po schválení nadobudne účinnosť 15. októbra. Zámerom je znížiť daňovú a administratívnu záťaž najmenších podnikateľov a vybraných firiem.
Subjekty budú povinné predložiť doklady o výške príjmu, vrátane kópie daňového priznania. Ak doklady nepredložia, automaticky ich budú považovať za daňovníkov. V prípade, že podnikateľ podá opravné alebo dodatočné daňové priznanie, z ktorého vyplýva, že prekročil hranicu obratu, bude to musieť nahlásiť správcovi dane a doplatiť daň spätne od nasledujúceho mesiaca.